"Muavvizeteyn" ne anlama gelmektedir?
“Muavvizeteyn” Felak ve Nas surelerinin ikisine birden verilen isimdir.
Kur’an-ı Kerim’in Felak ve Nas olarak adlandırılan 113 ve 114. surelerine “Muavvizeteyn” (Muavvizetan), bunlara İhlas suresinin ilavesiyle birlikte üç sureye “Muavvizat” denilmiştir.
Muavvizeteyn, “sığındıran, koruyan” anlamındaki muavvize kelimesinin tesniyesi muavvizetanın mansup hali olup Türkçe’de bu şekliyle yaygınlık kazanmıştır.
Mukaşkışetan ne demektir?
Felak ve Nas surelerine ayrıca “Mukaşkışetan” (şirk ve nifaktan koruyan, tedavi eden) diye adlandırılmıştır (Maverdi, VI). Bunun yanında Kafirun ve İhlas surelerine Mukaşkışetan denildiği gibi Berae suresinin bir adı da Mukaşkışe’dir. (Kurtubi, XX, 225)
Muavvizeteyn şeklindeki adlandırmanın kaynağı surelerin ilk ayetlerinin muhtevası ile Hz. Peygamber’den rivayet edilen hadislerdir. Ukbe b. Amir’den gelen bir rivayete göre Resul-i Ekrem Felak ve Nas surelerini kastederek, “Bana bazı ayetler indirildi ki benzerleri görülmemiştir: el-Muavvizeteyn” demiştir (Müslim, “Salatü’l-müsafirin”, 264, 265)
Felak ne demektir? Felak Suresinin konusu nedir?
Medine döneminde inmiştir. 5 ayettir. Felak, sabah aydınlığı demektir.
Konusu: Surede bazı kötülüklerden dolayı Allah’a sığınılması öğütlenmektedir.
“De ki: Yarattığı şeylerin kötülüğünden, karanlığı çöktüğü zaman gecenin kötülüğünden, düğümlere üfleyenlerin kötülüğünden, haset ettiği zaman hasetçinin kötülüğünden, sabah aydınlığının Rabbine sığınırım.” (Felak, 113/1-5)
Nas ne demektir? Nas Suresinin konusu nedir?
Medine döneminde inmiştir. 6 ayettir. Nas, insanlar demektir.
Konusu: Surede sinsice kötülüğe sürükleyen cinlerin ve insanların şerrinden Allah’a sığınılması öğütlenmektedir.
“De ki: Cinlerden ve insanlardan, insanların kalplerine vesvese veren sinsi vesvesecinin kötülüğünden, insanların Rabbine, insanların melikine, insanların ilahına sığınırım.” (Nas, 114/1-6)
Muavvizeteyn Surelerin Fazileti
Hz. Peygamber sahabeden Ukbe b. Amir’e şöyle buyurmuştur: “Görmedin mi? Bu gece benzeri asla görülmemiş ayetler indirildi: Kul euzü bi-rabbi’l-felak ve Kul euzü bi-rabbi’n-nas”. (Müslim, “Müsafirin”, 264)
Resulullah (sas), Felak ve Nas surelerinin en güzel sığınma duaları olduğunu açıklamış ve çok okunmasını tavsiye etmiştir. (Darimi, “Fezailü’l-Kur’an”, 25)
Ebu Said el-Hudri’nin naklettiğine göre cinlerin şerrinden ve göz değmesinden Allah’a sığınıp değişik dualar okuyan Hz. Peygamber (sas), Felak ve Nas sureleri indirildikten sonra diğer okuduklarını bırakmış ve sadece bu sureleri okumaya başlamıştır. (Tirmizi, Tıb, 16)
Peygamberimiz (sas) Felak ve Nas surelerini okuyarak sabah namazını kıldırmıştır. (Nesai, İstiaze, 1)
Surenin faziletine dair Hz. Aişe’den rivayet edilen bir hadise göre de Resul-i Ekrem rahatsızlık anında ve gece yatağına gireceği sırada İhlas, Felak ve Nas surelerini okuyup avuçlarına üfler ve elleriyle bütün vücudunu sıvazlardı (Tirmizi, “Daʿavat”, 21)
Ukbe b. Amir’den gelen bir rivayette de Hz. Peygamber’in kendisine şöyle dediği belirtilmiştir: “Ey Ukbe! Sen ‘Kul euzü bi-rabbi’l-felak’ suresini oku; zira Allah’a bu sureden daha sevimli gelen ve daha beliğ olan hiçbir sure okuyamazsın; mümkün oldukça onu oku.” (Müsned, IV, 149, 155)
Peygamber Efendimiz (sas) bu iki sureyi her gün düzenli olarak yatmadan önce okuyarak Allah’a sığınırdı. (Tirmizi, Deavat, 21)
Ayrıca bu iki sure hakkında, “İnsanlar bu iki duadan daha faziletli başka bir dua ile Allah"a sığınmış olmazlar.” (Nesai, İstiaze, 1) buyurmuş ve her namazdan sonra okunmasını tavsiye etmiştir. (Tirmizi, Fedailü’l-Kur’an, 12)