Hicaz Demir Yolu Hattı: Mukaddes Topraklara Uzanan Raylar
???? Bazı paşalar sundukları raporda, Şam’dan başlayarak Medine’ye kadar getirilecek bir demiryolunun yapılmasını teklif etti. (1891)
???? II. Abdülhamid, teklifi incelemek üzere Mehmed Şâkir Paşa’ya havale etti, Gazi Ahmed Muhtar paşanın fikirlerini aldı ve yayımladığı bir irade ile inşaata başlanmasını emretti. (1900)
???? İlk bağışı 50.000 lira ile kendisi yaptı ve başta Hindistan, Mısır, Rusya ve Fas Müslümanları olmak üzere İslâm ülkelerindeki resmî-sivil birçok kişi bağış kampanyasına destek verdi.
???? Teknik işlerin idaresi Alman mühendisi Meissner’e verildi; onunla birlikte on yedisi Türk olmak üzere kırk üç mühendis çalıştı.
???? Çalışmaya, Şam-Der‘a arasında başlandı ve 1903’te Amman’a, 1907’de el-Ulâ’ya, 1908’de Medine’ye ulaşıldı.
???? Kutsal mekânlara gelindiğinde Hz. Peygamber’in ruhaniyeti rahatsız olmasın diye sessiz çalışmaya gayret edildi, rayların altına keçe döşendi.
???? Hayfa şubesiyle birlikte 1464 kilometreyi bulan demir yolu II. Abdülhamid tarafından işletmeye açıldı. (1 Eylül 1908)
???? Medine’nin teslim olmasıyla birlikte Hicaz demiryolu üzerindeki Osmanlı hâkimiyeti sona erdi. (1919)
???? PROJENİN AMACI
???? Bölgeye asker ve mühimmat sevkiyatını hızlandırmak.
???? Hac yolculuğunu kolaylaştırarak Suriye’den Medine’ye elli gün süren yolculuğu dört beş güne indirmek.
???? Bölge ekonomisinin gelişmesini sağlamak.