Hicaz Demir Yolu Hattı: Mukaddes Topraklara Uzanan Raylar
📌 Bazı paşalar sundukları raporda, Şam’dan başlayarak Medine’ye kadar getirilecek bir demiryolunun yapılmasını teklif etti. (1891)
📌 II. Abdülhamid, teklifi incelemek üzere Mehmed Şâkir Paşa’ya havale etti, Gazi Ahmed Muhtar paşanın fikirlerini aldı ve yayımladığı bir irade ile inşaata başlanmasını emretti. (1900)
📌 İlk bağışı 50.000 lira ile kendisi yaptı ve başta Hindistan, Mısır, Rusya ve Fas Müslümanları olmak üzere İslâm ülkelerindeki resmî-sivil birçok kişi bağış kampanyasına destek verdi.
📌 Teknik işlerin idaresi Alman mühendisi Meissner’e verildi; onunla birlikte on yedisi Türk olmak üzere kırk üç mühendis çalıştı.
📌 Çalışmaya, Şam-Der‘a arasında başlandı ve 1903’te Amman’a, 1907’de el-Ulâ’ya, 1908’de Medine’ye ulaşıldı.
📌 Kutsal mekânlara gelindiğinde Hz. Peygamber’in ruhaniyeti rahatsız olmasın diye sessiz çalışmaya gayret edildi, rayların altına keçe döşendi.
📌 Hayfa şubesiyle birlikte 1464 kilometreyi bulan demir yolu II. Abdülhamid tarafından işletmeye açıldı. (1 Eylül 1908)
📌 Medine’nin teslim olmasıyla birlikte Hicaz demiryolu üzerindeki Osmanlı hâkimiyeti sona erdi. (1919)
📌 PROJENİN AMACI
Bölgeye asker ve mühimmat sevkiyatını hızlandırmak.
Hac yolculuğunu kolaylaştırarak Suriye’den Medine’ye elli gün süren yolculuğu dört beş güne indirmek.
Bölge ekonomisinin gelişmesini sağlamak.