"Nefsini arındıran elbette kurtuluşa ermiştir. Onu arzularıyla baş başa bırakan da ziyan etmiştir." (Şems, 91/9-10)
İnsan, ahlakî bakımdan çift kutuplu bir varlıktır. İyilik veya kötülük yollarından dilediğini seçebilecek bir tabiatta yaratılmıştır. Onun kurtuluş veya mahvoluşu kendi seçimine bağlıdır. Zira, Allah Teâla (cc) insanın fıtratına doğru ve yanlışı, iyilik ve kötülüğü, günah ve sevabı bilme, tanıma, ayırt etme, birini veya diğerini seçip yapma gücü ve özgürlüğü koymuştur. İnsanın bu iki yönlü yönüne işaret ederek Hz. Peygamber (sas) de şöyle dua etmiştir: “Allah’ım, nefsime takvasını ver. Onu temizle. Onu temizleyenlerin en hayırlısı sensin. Onun velisi (sahibi) ve mevlası (efendisi) sensin.” (Müslim, “Zikir”, 73)
Müslüman, nefsini küfür, cehalet gibi yanlış inançlardan ve kötü huylardan temizler.
Felah: Kurtuluş.